Υπεγράφη μνημόνιο “ηλεκτροκίνητης” συνεργασίας

Πολύ σημαντική η συγκεκριμένη είδηση αφού θέτει τις βάσεις για το επόμενο βήμα της ηλεκτροκίνησης στους δύο τροχούς. Με την υπογραφή μνημονίου συνεργασίας μεταξύ των Honda, Yamaha, KTM και Piaggio, προβλέπεται η από κοινού εξέλιξη μιας πλατφόρμας ανταλλάξιμων μπαταριών οι οποίες και θα είναι συμβατές με τα e-μοντέλα των συμβαλλόμενων σε αυτή την συμφωνία εταιρειών.

Το μεγαλύτερο πρόβλημα στον δρόμο για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης στους δύο τροχούς
είναι η αυτονομία.

Υπάρχουν εγγενείς περιορισμοί σε ότι αφορά στο μέγεθος και στο βάρος των μπαταριών που μπορούν να τοποθετηθούν στα ηλεκτροκίνητα μοντέλα σκούτερ και μοτοσυκλετών και αυτό περιορίζει την χωρητικότητα τους και κατά συνέπεια την αυτονομία.

Η εξέλιξη της τεχνολογίας δεν έχει προχωρήσει τόσο ώστε να επιλυθεί αυτό το ζήτημα, οπότε η μόνη βιώσιμη προοπτική για μια μεγάλου μεγέθους και εύρους ηλεκτροκίνητη πραγμάτωση στους δύο τροχούς, είναι τα συστήματα αποσπώμενων και ανταλλάξιμων μπαταριών.

Με την εφαρμογή αυτού του συστήματος, ουσιαστικά εξαλείφεται και άλλο ένα πρόβλημα, αυτό του χρόνου αναμονής κατά την φόρτιση. Ειδικά για τα ηλεκτροκίνητα δίτροχα, που σε πρώτη φάση θα χρησιμοποιούνται σε αστικό περιβάλλον, το να περιμένει κανείς να φορτίσει η μπαταρία του, υπονομεύει το βασικότερο προσόν της χρήσης των δύο τροχών σε μεγάλα αστικά κέντρα που δεν είναι άλλο από την εξοικονόμηση χρόνου.

Οι σταθμοί ανταλλάξιμων μπαταριών αποτελούν σημεία όπου οι αναβάτες ηλεκτροκίνητων δίτροχων, παραδίδουν τις αποσπώμενες και «ξεζουμισμένες» από ενέργεια μπαταρίες τους για να παραλάβουν άλλες, πλήρως φορτισμένες. Η όλη διαδικασία, δεν διαρκεί περισσότερο από έναν ανεφοδιασμό με βενζίνη. Βγάζεις μπαταρία, βάζεις μπαταρία, τόσο απλό.

Ένα θέμα που προκύπτει όμως είναι αυτό της συμβατότητας. Φανταστείτε την κάθε εταιρεία να δημιουργούσε το δικό της πρότυπο μπαταρίας και τους δικούς της σταθμούς ανταλλαγής μπαταριών. Το κόστος θα ήταν πολύ μεγάλο, που μετά βίας θα το άντεχαν ακόμα και οι μεγαλύτεροι κατασκευαστές, όσο το δίκτυο θα επεκτεινόταν και θα μεγάλωνε.



Ο μόνος δρόμος λοιπόν είναι η συμφωνία για την χρήση μια κοινής πλατφόρμας μπαταριών και σταθμών ανταλλαγής και αυτό ακριβώς αποτελεί και το αντικείμενο του
μνημονίου συνεργασίας που υπέγραψαν, Honda, Yamaha, KTM και Piaggio, δημιουργώντας ένα πολύ ισχυρό συνασπισμό και πόλο, ο οποίος είναι σίγουρο ότι θα προσελκύσει και άλλους κατασκευαστές.

Κάτι αντίστοιχο έχει γίνει από το 2019 στην Ιαπωνία, με την ιστορική επίσης συμφωνία των «τεσσάρων μεγάλων» (Honda, Kawasaki, Suzuki, Yamaha) για την ανάπτυξη κοινής πλατφόρμας μπαταριών και σταθμών ανταλλαγής, ενώ ήδη δοκιμάζεται πιλοτικά η εφαρμογή του συστήματος σε πανεπιστήμιο της Osaka.

Αυτού του είδους οι συνεργασίες, αποτελούν και το κλειδί για την εδραίωση της ηλεκτροκίνησης σε πιο στέρεες βάσεις. Αναπόφευκτα, όλο και περισσότεροι θα είναι οι κατασκευαστές οι οποίοι θα εντάσσονται στους ισχυρούς συνασπισμούς εταιρειών που θα δημιουργηθούν, καθώς όπως αναφέρθηκε, το να σηκώσει μια εταιρεία μόνη της το βάρος της δημιουργίας δικών της μπαταριών και σταθμών ανταλλαγής, είναι οικονομικά ασύμφορο.

Μέχρι στιγμής, κάτι αντίστοιχο έχει επιχειρηθεί, σε μικρότερη κλίμακα βέβαια, από την Kymco και την Gogoro, που έχουν αναπτύξει τα δικά τους συστήματα, το iONEX η πρώτη και το GoStation η δεύτερη, προσκαλώντας άλλους κατασκευαστές να ακολουθήσουν το δικό τους πρότυπο.

Mέχρι στιγμής, PGO και AEON έχουν ακολουθήσει την Gogoro, ενώ και η Yamaha πρόκειται να διεισδύσει στην αγορά της Tαϊβάν, με ηλεκτροκίνητα σκούτερ που θα έχουν συμβατότητα με το GoStation πρότυπο. Η Kymco με την σειρά της, είχε συνάψει συμφωνία με την ινδική 22Motors, όπου το ηλεκτροκίνητο scooter «Flow» της δεύτερη θα ήταν συμβατό με το iONEX πρότυπο μπαταριών.