Ο θαυμαστός καινούργιος σκουτερό-κοσμος

Ολοένα και πυκνώνουν τα σύννεφα της πολιορκίας, ολοένα και περισσότεροι καταναλωτές και ενδιαφερόμενοι βλέπουν με καλό μάτι ένα σκούτερ του μέλλοντος που θα είναι τετράτροχο και κλειστό: με οροφή, με πόρτες και καθίσματα μπάκετ, το οποίο θα μοιάζει διαβολικά με μικρό αυτοκίνητο. Εδώ είναι το ζήτημα. Θα πάψει στο μέλλον το σκούτερ να μοιάζει… με σκούτερ; Κείμενο: Βασίλης Αντζουλάτος

Πρόκειται για μια τάση που έχει να κάνει με την “αυτοκινητοποίηση” των σκούτερ, δεν είναι η πρώτη φορά που συμβαίνει. Έχει επίσης να κάνει με μια διαρκή προσπάθεια διαφόρων κατασκευαστών, εφευρετών, “παλαβών” με τις πατέντες και τις καινοτομίες, να γεφυρώσουν δυο κόσμους: των δύο τροχών με τους τέσσερις.

BMW Isseta
Messerscmitt KR 200

Από τα microcars του ’50, τα BMW Isseta, τα Messherschmitt KR 200, κ.λπ, τα οποία είχαν ένα καβούκι με τρεις ή τέσσερις τροχούς και το κινούσαν με κινητήρα μοτοσυκλέτας, μέχρι τo ηλεκτρικό Renault Twizy που είναι το πιο πετυχημένο όχημα τέτοιου concept, αφού βγήκε στην παραγωγή.

Το θέμα όμως δεν είναι να έχεις απλά ένα μικρό τετράτροχο, αλλά να συνδυάζεις και τις δυνατότητες των δύο τροχών και ιδιαίτερα τη δυνατότητα κλίσης των τροχών στις στροφές.

Επίσης πλάτος και μήκος πρέπει να είναι περιορισμένο για να υπάρχει μεν σαφώς μικρότερη ευελιξία και ευκολία χρήσης από ένα σκούτερ στην πόλη, αλλά σαφώς μεγαλύτερη από ένα αυτοκίνητο, ακόμα κι από ένα μικρό αυτοκίνητο. Την αναγκαιότητα ύπαρξης ιδιαίτερα μικρών αυτοκίνητων την αντιλαμβανόμαστε όλοι, αρκεί να δούμε πόσα είναι τα Smart που κυκλοφορούν στις πόλεις μας.

BMW C1

Στην αντίπερα όχθη, αυτή των δύο τροχών, η προλείανση του νέου τρόπου μετακίνησης με έμφαση στην ασφάλεια και την κάλυψη του αναβάτη την έκαναν αρχικά τα BMW C1, τα τρίτροχα Piaggio ΜΡ3 φέρνοντας έναν ακόμα τροχό μπροστά, αλλά και όλα τα υπόλοιπα 3τροχα σκούτερ που ακολούθησαν.

Μετά ήρθε η Quadro που έβαλε και τέταρτο τροχό και ένα σύστημα με το οποίο γέρνουν όλοι οι τροχοί στις στροφές που έκανε τη διαφορά, έφερε την περαιτέρω εξέλιξη. Η Quadro θα μπορούσε απλά να βάλει έναν κλωβό γύρω από το τετράτροχο σκούτερ της και να τον καλύψει με πλαστικές επιφάνειες δημιουργώντας ένα μικρο σκουτερο-αυτοκίνητο. Εύκολο.

Peugeot EU-LIVE

Στο σαλόνι του Μιλάνου στο περίπτερο της Peugeot Motocycles φέτος παρουσιάστηκε ένα concept υβριδικό τετράτροχο όχημα με το όνομα EULIVE (Efficient Urban LIght VEhicle), που έχει αναπτυχθεί από μια σύμπραξη 11 ευρωπαϊκών (!) εταιρειών, στο οποίο συμμετέχει και η Peugeot. Να σημειωθεί το “11 εταιρίες”, που υποδηλώνει τη σημαντικότητα του προϊόντος.

Το όχημα – που ονομαζόταν PHEV παλαιότερα – συνδυάζει έναν μονοκύλινδρο κινητήρα εσωτερικής καύσης 42 hp (κινητήρας του τρίτροχου Peugeot Metropolis) με έναν ηλεκτρικό κινητήρα που αποδίδει 10,5 kW και επαναφορτίζεται μέσω της ανάκτησης της ενέργειας που παράγεται κατά το φρενάρισμα.

Σε ταχύτητες μέχρι τα 72 km/h και με λειτουργία μηδενικών εκπομπών ρύπων, το όχημα κινείται από τον ηλεκτρικό κινητήρα, ενώ σε υψηλότερες ταχύτητες αναλαμβάνει ο κινητήρας εσωτερικής καύσης. Η συνολική αυτονομία του οχήματος φτάνει τα 300 km. Τι έχουμε εδώ; Σχεδόν τα πάντα. Τους τέσσερις τροχούς, την κάλυψη των επιβαινόντων, την ενεργητική και παθητική ασφάλεια, τους τροχούς που γέρνουν στις στροφές, τον ηλεκτροκινητήρα, αλλά και έναν αντίστοιχο εσωτερικής καύσης. Ακούγεται τέλειο, σαν πρόταση το EU-LIVE καταφέρνοντας να ταιριάξει πολλά σημαντικά και αξιόλογα στοιχεία και λύσεις μαζί.

Yamaha MWC-5

Τώρα η απάντηση – στην ερώτηση για το αν τα σκούτερ του μέλλοντος θα μοιάζουν με αυτοκίνητα – είναι απλή: όχι, τα σκούτερ θα παραμείνουν σκούτερ, τα αυτοκίνητα θα παραμείνουν αυτοκίνητα και θα δημιουργηθεί ένα νέο είδος αστικού οχήματος που θα συνδυάζει πολλά πράγματα μαζί, με τα θετικά τους και τα αρνητικά τους. Επίσης ας μην ξεχνάμε ότι αν κάποιος θέλει να αγοράσει σκούτερ, αυτό θα κάνει, αν θέλει παπί στα παπιά θα επιμείνει, αν ψάχνεται με το διαφορετικό και με τις εναλλακτικές λύσεις, αυτό τον δρόμο θα ακολουθήσει.

Honda Neowing

Άρα θα μιλάμε στο μέλλον για ένα fusion, ένα crossover πολλών στοιχείων, με υβριδικές λύσεις-προτάσεις, το οποίο υποχρεωτικά στην αρχή θα έχει υψηλή τιμή και επομένως περιορισμένη εμπορική επιτυχία και ανάπτυξη στην αγορά.

Σε όλα τα παραπάνω προσθέστε την πληροφορία ότι στον ίδιο τομέα δουλεύουν κι άλλοι “δικοί μας” κατασκευαστές όπως η Kymco (CV2), η Honda (Neowing) και η Yamaha (CT3, ΜWC-5) που με τις τελευταίες τους κινήσεις (ΤΨΣΣ και Niken), δείχνουν ότι πιστεύουν σε μια “διαφορετικού τύπου μετακίνηση” και σκοπεύουν να εργαστούν πάνω σ’ αυτή.