Δυναμικά στην ηλεκτροκίνηση, μέσω επέκτασης

Μπορεί στην Ελλάδα να μην έχουμε πάρει είδηση, αλλά εδώ και μερικά χρόνια βρίσκεται σε εξέλιξη ένας πόλεμος για την επικράτηση στο πεδίο των ανταλλάξιμων μπαταριών. Αυτός που θα επικρατήσει τελικά, θα καρπωθεί και το μεγαλύτερο μερίδιο στην αγορά των ηλεκτροκίνητων σκούτερ. Στην Ταϊβάν – που αποτελεί αγορά-πρότυπο στον τομέα της ηλεκτροκίνησης – η Kymco εξαπολύει επίθεση στην καλά εδραιωμένη στο χώρο  Gogoro.

Gogoro και Kymco να διασταυρώνουν τα ξίφη τους, ενώ έχουν ήδη ξεκινήσει προπαρασκευαστικές διαδικασίες για τη δημιουργία συνασπισμών με πολύ βαριά ονόματα του χώρου, οι οποίες σύντομα αναμένεται να μπουν στο παιχνίδι, με τον πόλεμο αυτό να γενικεύεται και να γίνεται παγκόσμιος.


Αλλά τι είναι ακριβώς αυτό για το οποίο γίνεται τόσος ντόρος; Η ηλεκτροκίνηση μέσω επαναφορτιζόμενων μπαταριών, είναι
η επικρατέστερη εναλλακτική στους κινητήρες εσωτερικής καύσης και στα ορυκτά καύσιμα.

Το θέμα σε ό,τι αφορά στα δίτροχα, όμως, είναι η χωρητικότητα των μπαταριών. Με τον χώρο να είναι  περιορισμένος συγκριτικά με τα αυτοκίνητα, οι μπαταρίες στα δίτροχα είναι σαφώς πιο μικρές σε διαστάσεις και κατ΄επέκταση η χωρητικότητά τους μικρή, κάτι που συνεπάγεται μικρή επίσης αυτονομία.

Το δεύτερο ζήτημα είναι οι χρόνοι φόρτισης, που ακόμα κι αν έχουν σήμερα μειωθεί αρκετά σε σχέση με το παρελθόν, εξακολουθούν να είναι πολύ μεγάλοι σε διάρκεια, ειδικά για τα αστικά σκούτερ, των οποίων ο χρόνος που εξοικονομείται από την χρήση τους στις μετακινήσεις, δεν μπορεί να ξοδεύεται σε σταθμούς φόρτισης, περιμένοντας πότε θα γεμίσει η μπαταρία.

Με βάση αυτά τα δεδομένα, λοιπόν, η λύση είναι οι ανταλλάξιμες μπαταρίες. Το σενάριο αυτό λειτουργεί ως εξής: υπάρχουν σταθμοί στους οποίους μπορείς να αφήσεις την άδεια μπαταρία του σκούτερ σου και να παραλάβεις μια νέα, πλήρως φορτισμένη.

Οι σταθμοί ανταλλαγής μπαταριών είναι πλήρως αυτοματοποιημένοι και η διαδικασία εναλλαγής, είναι πιο γρήγορη από αυτήν της πλήρωσης ενός ρεζερβουάρ με βενζίνη.

Σε ό,τι αφορά την πληρωμή, γιατί κάπως πρέπει να πληρωθεί το ρεύμα που αγοράζει κανείς, αυτή μπορεί να γίνει με διάφορους τρόπους.

Είτε με μια μηνιαία συνδρομή, με το κόστος της να καθορίζει και το πακέτο που αποκτά κανείς (πόσες μπαταρίες μπορεί να ανταλλάξει σε έναν μήνα, δηλαδή), είτε με μια επιτόπου πληρωμή, μέσω κάρτας.

Προς το παρόν τη μεγαλύτερη εφαρμογή αυτού του συστήματος στον κόσμο, την έχει πραγματοποιήσει η Gogoro, με περισσότερους από 2.000 σταθμούς ανταλλαγής μπαταριών στην Ταϊβάν.

Η Kymco έχει από το 2018 παρουσιάσει το δικό της σύστημα εναλλαγής μπαταριών, καθώς και μια σειρά από e-σκούτερ, υπό το όνομα iONEX, ωστόσο ακόμα δεν έχει δείξει πλήρως την δυναμική της, με τα ποσοστά πωλήσεων στην Ταϊβάν να είναι 77% για την Gogoro και μόλις 4% για την Kymco.

Πριν από λίγες ημέρες, όμως, η Kymco πέρασε στην αντεπίθεση, ανακοινώνοντας την πλατφόρμα iONEX 3.0 (προφανώς είχε προηγηθεί η 2.0, το 2019) η οποία περισσότερο αφορά σε ένα πλάνο στρατηγικής ανάπτυξης, παρά σε κάτι που έχει να κάνει με την αναβάθμιση ή την αλλαγή του συστήματος αυτού καθαυτού.

Πρώτα απ΄όλα, η Kymco, θέλει η iONEX να αποτελεί μια ξεχωριστή μπράντα, χωρίς να αναφέρεται συμπληρωματικά το «Κymco». Κατά δεύτερον, παρουσίασε μια αναβαθμισμένη γκάμα με e-σκούτερ (iOne, S6, S7 και S7R) και το σημαντικότερο, ανακοίνωσε την επέκταση του δικτύου ανταλλαγής μπαταριών.

Μέχρι το τέλος του 2021, οι σταθμοί iONEX θα έχουν φτάσει τους 1.500 στην Ταϊβάν, και το 2022 θα έχουν αυξηθεί στους 4000. Φυσικά όλα αυτά αφορούν την Ταϊβάν,  υπάρχει, όμως, και μια άλλη συνισταμένη στην ανάπτυξη αυτών των δικτύων, που δεν είναι άλλη από την εγκατάστασή τους και σε άλλες αγορές.

Το κλειδί σε αυτή την περίπτωση, είναι η σύναψη συνεργασιών με κατασκευαστές που δραστηριοποιούνται στις αγορές αυτές.

Η Gogoro μέχρι στιγμής έχει «κλείσει» τις κινεζικές Yadea και Dachangjiag, που μπορεί να μην σας λένε κάτι, αλλά είναι εταιρίες κολοσσοί και No1 κατασκευάστριες στην Κίνα, σε συμβατικά και ηλεκτροκίνητα δίτροχα, ενώ πρόσφατα έριξε και τη βόμβα συνεργασίας με την Hero, τη No1 κατασκευάστρια της Ινδίας.

Η Kymco με την σειρά της, εξασφάλισε ότι την πλατφόρμα της iONEX θα την χρησιμοποιούν οι Super Soco και η Felo, αμφότερες στην Κίνα και εταιρίες με μεγάλη δυναμική.

Δεν θα πρέπει επίσης να ξεχνάμε ότι έχουν δημιουργηθεί συνασπισμοί μεταξύ των KTM, Piaggio, Honda και Yamaha καθώς μεταξύ των τεσσάρων ιαπώνων (Honda, Suzuki, Kawsaki, Yamaha), με σκοπό μεταξύ άλλων και τη δημιουργία των δικών τους πλατφορμών ανταλλαγής μπαταριών.

Θα έχει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον  το πώς θα εξελιχθούν τα πράγματα από εδώ και πέρα!