Η ευκαιρία των σκούτερ

Ο κορωνοϊός άλλαξε τα δεδομένα σε παγκόσμιο επίπεδο και επέβαλε μια νέα, ελπίζουμε βραχύβια πραγματικότητα, με τους κλυδωνισμούς να προβλέπεται ότι θα συνεχιστούν, ακόμα και όταν η πανδημία θα αποτελεί  παρελθόν. Προφανώς η αγορά των δύο τροχών δεν έμεινε ανεπηρέαστη και το πρόσημο είναι σαφώς αρνητικό, ωστόσο υπάρχουν βάσιμες ενδείξεις για μια αλματώδη αύξηση στην επόμενη πενταετία. Κείμενο: Κώστας Γαμβρούλης

Πώς  τα πήγε λοιπόν η παγκόσμια αγορά το 2020; Πολύ απλά, χάλια!

Το 2020 ήταν μια κάκιστη χρονιά για τις πωλήσεις δίτροχων, με τις συνέπειες της πανδημίας να καταγράφονται ξεκάθαρα στο πρώτο τρίμηνο του έτους, όπου και σημειώθηκε πτώση της τάξεως του 11,5% στις πωλήσεις.

Ήταν η περίοδος όπου ο κορωνοϊός είχε πλέον αρχίσει να αποκτά χαρακτηριστικά πανδημίας και όλος ο πλανήτης, σε κατάσταση σοκ, προσπαθούσε να αποκρούσει τη διασπορά.

Καραντίνες, απαγορεύσεις και αυστηρά πρωτόκολλα στις εμπορικές συναλλαγές, ακόμα και αναστολές λειτουργίας σε πολλές γραμμές παραγωγής, “κλείδωσαν” επί της ουσίας τις αγορές και ποδοπάτησαν τα σχέδια που είχαν οι εταιρίες για τις πωλήσεις και οι ιδιώτες για τις αγορές τους.

Από την άλλη, οι δύο τροχοί απέκτησαν προστιθέμενη αξία ως μεταφορικό μέσο, ακριβώς λόγω της “ιδιωτικότητας” στη μετακίνηση και των αποστάσεων που προσφέρουν εγγενώς.

Οι κάτοχοι δίτροχων συνέχισαν να τα χρησιμοποιούν, ενώ αξίζει να αναφερθεί επίσης, ότι οι πωλήσεις των ποδηλάτων άρχισαν να αυξάνονται με γεωμετρική πρόοδο, οδηγώντας σε μια εκτίναξη στη συνέχεια της χρονιάς.

Το ποδήλατο, βλέπετε, είναι αρκετά πιο οικονομικό στην αγορά, δεν φοβίζει τόσο όσο ένα μηχανοκίνητο δίτροχο και πολύς κόσμος άρχισε να το εξετάζει σοβαρά, είτε ως εναλλακτικό μέσο μετακίνησης, είτε ως μια διέξοδο για άσκηση και “τζούρες ελευθερίας” στη διάρκεια των lockdown.

Κρατήστε αυτή τη στροφή προς τους δύο τροχούς, έχει σημασία για τη συνέχεια.


Το δεύτερο τρίμηνο του 2020 ήταν ακόμα χειρότερο από το πρώτο, με τις πωλήσεις να σημειώνουν σε παγκόσμιο επίπεδο
πτώση 40,2%! Μεγάλα τμήματα αγορών, όπως αυτό της Νοτιοανατολικής Ασίας, απλά κατέρρευσαν, σημειώνοντας αρνητικό ρεκόρ εβδομηκονταετίας!

Το καλοκαίρι, όπου παραδοσιακά είναι η εποχή της μοτοσυκλέτας για τις πολύ δυνατές αγορές που βρίσκονται στο βόρειο ημισφαίριο του πλανήτη, δεν σημειώθηκε ανάκαμψη.

Απόλυτα λογικό, καθώς ακόμα και αυτοί που δεν είχαν επηρεαστεί οικονομικά από την πανδημία εξακολουθούσαν να είναι μαγκωμένοι, ενώ οι απαγορεύσεις κυκλοφορίας καραδοκούσαν να μας κλείσουν πάλι όλους μέσα.

Όπως και έγινε δηλαδή, από το δεύτερο κύμα της πανδημίας που βιώνουμε στις μέρες μας. Το αποτέλεσμα όλων αυτών ήταν να χαθούν εκατομμύρια πωλήσεις δίτροχων, οι οποίες εκτιμάται ότι μέχρι το τέλος της χρονιάς, θα έχουν φθάσει τις 7 εκατομμύρια μονάδες.

Μέσα σε όλον αυτό τον χαμό, όμως, άρχισαν να φαίνονται σποραδικά κάποιες αναλαμπές ανάκαμψης τις οποίες οι αναλυτές τις αγοράς δεν χαρακτηρίζουν τυχαίες, σημειώνουν δε, ότι πρόκειται για τα πρώτα μηνύματα μιας πολύ μεγάλης ανάπτυξης που θα γνωρίσουν τα δίτροχα μέσα στην επόμενη πενταετία.

Ήδη σε περιοχές του πλανήτη όπου η διαχείριση της πανδημίας είναι πολύ πιο επιτυχής από τα χάλια του Δυτικού κόσμου (και τα δικά μας…), σημειώνεται αύξηση των πωλήσεων, ενώ η ελπίδα που γεννά η διάθεση των εμβολίων αναμένεται να προσδώσει ακόμη μεγαλύτερη ώθηση.

Στην νοτιανατολική Ασία και στην Κίνα καταγράφεται αύξηση των πωλήσεων “στο παρά πέντε” του κλεισίματος της χρονιάς, ωστόσο πρέπει να σημειωθεί ότι στις συγκεκριμένες αγορές οι δύο τροχοί αποτελούν περισσότερο εργαλείο παρά όχημα ελεύθερου χρόνου και διασκέδασης.

Στη Ευρώπη, σημεία ανάκαμψης κατέγραψαν σημαντικές αγορές όπως η γερμανική και η ιταλική, αλλά αυτό οφείλεται περισσότερο στις βιαστικές ταξινομήσεις Euro 4 μοντέλων λόγω του επικείμενου ερχομού των προδιαγραφών Euro 5.

Πού λοιπόν βασίζεται η αισιοδοξία των αναλυτών; Πρώτα απ΄όλα, στον έλεγχο της πανδημίας μέσω του εμβολιασμού, υπολογίζοντας ότι άπαξ και φανούν τα πρώτα θετικά σημάδια από αυτή τη διεθνούς κλίμακας προσπάθεια, πολύ απλά, ο κόσμος… θα ξεσαλώσει και αυτό συμπεριλαμβάνει και την πραγμάτωση των αγορών που είχαν αναβληθεί μέσα στο 2020.

Ίσως μάλιστα το δίδαγμα της πανδημίας για την εύθραυστη ισορροπία των ζωών μας και τον παράγοντα του αναπάντεχου που διαλύει οποιαδήποτε ψευδαίσθηση ελέγχου, να έχει ως αποτέλεσμα την υιοθέτηση της φιλοσοφίας “μια – μικρή – ζωή την έχουμε” από πολλούς και αυτό μπορεί επίσης να σημαίνει πολλά για τις πωλήσεις μοτοσυκλετών.

Και πάλι όμως, όλα αυτά δεν μπορούν παρά να αποτελέσουν ένα πυροτέχνημα με εντυπωσιακές πωλήσεις για ένα διάστημα, που θα ξεφουσκώσουν μετά από λίγο. Πως δι@ολο μας λένε λοιπόν για μια μελλοντική πενταετία πολύ δυνατών πωλήσεων; Η απάντηση είναι τα ποδήλατα και επειδή μάλλον έχετε μπερδευτεί, η απάντηση είναι αυτό ακριβώς που οδήγησε στην εκρηκτική αύξηση των πωλήσεων των ποδηλάτων.

Ακόμα κι αν περάσει η πανδημία, λοιπόν, στη συλλογική μας μνήμη θα έχει καταγραφεί σχεδόν ως ένστικτο, το “μακριά και αγαπημένοι”, μια υποχόνδριου τύπου φοβία που θα κάνουμε καιρό να την αποβάλουμε, τουλάχιστον σε ό,τι αφορά  μερικές τυπικές διαδικασίες της καθημερινότητάς μας.

Σε έρευνες που πραγματοποιήθηκαν σε Ιταλία, Γαλλία και Κίνα, η συντριπτική πλειοψηφία των ερωτηθέντων, έθεσε ως βασική προτεραιότητα την ιδιωτικότητα, σε ό,τι αφορά στις μεταφορές και –εδώ είναι το… ζουμί – κατέδειξε ως καταλληλότερο και εναλλακτικό έναντι των ΜΜΜ όχημα για την επίτευξη αυτού του στόχου, το δίτροχο! Φυσικά τα σκούτερ λόγω της φιλικότητας που προσφέρουν στους χρήστες θα μπουν πρώτα στη λίστα των επιλογών.

Η δυναμική έχει λοιπόν διαμορφωθεί και αυτό που μένει είναι η ωρίμανση της ιδέας στους ανθρώπους, που ποτέ άλλοτε δεν θα σκεφτόντουσαν τους δύο τροχούς ως εναλλακτικό μέσο μετακίνησης. Η εδραιωμένη σε όλους μας φοβία, ως απόηχος από το σοκ της πανδημίας, είναι σίγουρο ότι θα οδηγήσει πολλούς από αυτούς στην υπέρβαση ενός άλλου φόβου, αυτού της οδήγησης δίτροχου.

Η ευτυχής συγκυρία στην προκειμένη περίπτωση είναι ότι η ηλεκτροκίνηση έχει αρχίσει να αποκτά ρεαλιστική οντότητα στα σκούτερ και τα δίτροχα και αυτό θα αποτελέσει σίγουρα ένα ακόμα στοιχείο που θα κάμψει τις αντιστάσεις όσων το σκέφτονται ακόμα.

Μπορεί λοιπόν, στην επόμενη ημέρα της πανδημίας να μη γεμίσουν οι δρόμοι με Adventure θηρία και Supersport, αλλά θα γεμίσουν με σκούτερ και δίτροχα. Το αν τα δεύτερα θα έχουν υποβοηθούμενα πετάλια ή ηλεκτρικά μοτέρ συνεχούς εμπλοκής, δεν θα πρέπει να μας απασχολεί. Εμμέσως πλην σαφώς, θα μας ωφελήσει όλους μας αυτό!