Το παιχνίδι χοντραίνει

Αργά ή γρήγορα θα γινόταν. Το έχουμε αναφέρει επανειλλημένα: η αγορά των ηλεκτρικών δίτροχων, σκούτερ κυρίως, δεν θα έμενε για πολύ καιρό χωρίς την σοβαρή εμπλοκή των μεγάλων εταιριών. H Honda ανακοίνωσε πρόσφατα τα σχέδια της για το μέλλον στο χώρο των ηλεκτρικών σκούτερ και μοτοσυκλετών.

Ήταν απορίας άξιο το γεγονός ότι η Honda γνώριζε τόσα χρόνια ότι η κινεζική αγορά απορροφά τεράστιους αριθμούς ηλεκτρικών σκούτερ και έμενε άπραγη. Όταν οι ετήσιες πωλήσεις των ηλεκτρικών σκούτερ στην αχανή ασιατική χώρα των 1,35 δισεκατομμύριων κατοίων φτάνουν τα 30 με 40 εκατομμύρια και η Νο1 εταιρία μοτοσυκλετών και σκούτερ στον κόσμο μένει με σταυρωμένα τα χέρια, τότε κάτι συμβαίνει. Αυτό που συνέβαινε ήταν ότι η Honda ετοιμαζόταν προσεκτικά για το άνοιγμα της προς τον χώρο των ηλεκτρικών δίτροχων, χωρίς βιασύνη, έχοντας πολλά προβλήματα και προβληματάκια να λύσει σε τεχνικά ζητήματα, έτσι ώστε όταν βγει στην αγορά να μην αντιμετωπίσει “εφηβικές ασθένειες”.

honda-ev-neo-S1
Το πιο γνωστό ηλεκτρικό σκούτερ παραγωγής της Honda είναι το EV Neo που παρουσιάστηκε, σε μικρή κλίμακα και δοκιμαστικά, το 2010

honda-ev-neo-S3

Για αυτόν ακριβώς το λόγο η Honda πειραματίζεται, δοκιμάζει και εξελίσσει επί δεκαετίες ηλεκτροκίνητα δίτροχα, φανερά ή κρυφά. Κι αν νομίζατε (όπως κι εμείς) ότι το πρώτο ηλεκτρικό σκούτερ παραγωγής της εταιρίας ήταν το Honda EV Neo το 2010, κάμποση έρευνα μας αποκάλυψε ότι κάναμε λάθος και το πραγματικά πρώτο ηλεκτρικό σκούτερ της Honda είχε βγει στην αγορά το 1994!

Ονομαζόταν Honda CUV ES (Clean Urban Vehicle Electric Scooter), δείτε το παρακάτω στη μοναδική, μικρή φωτογραφία που κυκλοφορεί στο διαδίκτυο και είχε παραχθεί σε 200 μόλις κομμάτια, που είχαν δοθεί σε κρατικές υπηρεσίες της Ιαπωνίας. Μετά από 3-4 χρόνια αποσύρθηκε από τους δρόμους και δεν διατέθηκε ποτέ στην αγορά. Ήταν μικρών διαστάσεων, με κινητήρα DC brushless (συνεχούς ρεύματος χωρίς ψήκτρες), χρησιμοποιούσε μεγάλες και βαριές μπαταρίες νικελίου-καδμίου και χρειαζόταν για να φορτιστεί 8 ώρες. Η αυτονομία του έφτανε τα 50-60 χιλιόμετρα περίπου.

CUV ES
Το πρώτο ηλεκτρικό σκούτερ παραγωγής της Honda ήταν το ταπεινό CUV ES το 1994

Η δεύτερη προσπάθεια έγινε 16 χρόνια αργότερα το 2010 το Honda EV Neo, που δόθηκε με leasing σε μόλις 100 πελάτες στην Ιαπωνία. Ήταν κομψό, μοντέρνο, και εκτός των άλλων διέθετε ένα σύστημα ψύξης των μπαταριών. Έτσι το EV Neo έγινε στην πράξη η νέα πλατφόρμα πειραματισμού  για τη Honda, ενώ 18 ακόμα σκουτεράκια δόθηκαν για έναν χρόνο ( 2011/2012) στο Δήμο Βαρκελώνης για δοκιμή και αξιολόγηση.

Τώρα λοιπόν, εικοσιένα ολόκληρα χρόνια μετά την παρουσίαση του πρώτου ηλεκτρικού σκούτερ (έστω και μικρής) παραγωγής, δια στόματος προέδρου της Honda η μεγάλη γιαπωνέζικη εταιρία είναι έτοιμη να μπει στο παιχνίδι δυναμικά.

honda-ev-neo-S2

honda-ev-neo S5

Στα μελλοντικά σχέδια της Honda που ανακοινώθηκαν επίσημα σε πρόσφατη εκδήλωση (απολογισμός, προγραμματισμός εταιρίας) είναι και η παρουσίαση “ηλεκτρικών μοτοσυκλετών που θα καλύπτουν τις τοπικές ανάγκες” σε αναπτυσσόμενες και ανεπτυγμένες αγορές μέχρι το 2017.

Το σχέδιο προς το παρόν θα αφορά τη γιαπωνέζικη αγορά που θα έχει τη δυνατότητα να χρησιμοποιεί (πάλι με τη μέθοδο leasing, αλλά σε ευρύτερη κλίμακα) τεχνολογικά εξελιγμένες μοτοσυκλέτες υψηλότερων προδιαγραφών. Παράλληλα η κινέζικη αγορά θα έχει τη δυνατότητα να αγοράζει και όχι να “νοικιάζει” τα ηλεκτρικά σκούτερ της Honda που θα παρουσιαστούν μέσα στον επόμενο χρόνο κατά προσέγγιση. Το πιθανότερο να είναι απλούστερες πιο βασικές κατασκευές που να ταιριάζουν στις συνθήκες και τα πορτοφόλια των Κινέζων.

MUGEN shinden-S1
Nικήτρια στο φετινό Zero TT του Isle of Man η Honda μέσω της θυγατρικής Mugen με μέση ωριαία στη διαδρομή των 50 χλμ, στα 190 km/h!

Η αγορά των ηλεκτρικών σκούτερ στην Κίνα είναι στρωμένη, αφού έχουν πουληθεί και ανακυκλωθεί εκατομμύρια μονάδες, το κοινό είναι εκπαιδευμένο και γνωρίζει το αντικείμενο. Το ενδιαφέρον της Honda εκτός των άλλων εντοπίζεται και στα αστρονομικά νούμερα των πωλήσεων της κινέζικης αγοράς.

Σε όλα τα παραπάνω σημειώστε πως η τεχνογνωσία της Honda πάνω στις ηλεκτρικές μοτοσυκλέτες είναι μεγάλη, αφού και φέτος η αγωνιστική μοτοσυκλέτα της θυγατρικής Mugen κέρδισε το Isle Of Man στην κατηγορία Zero TT, κινούμενη με απίστευτη – για ηλεκτρικό δίτροχο – ταχύτητα στα χέρια του πολυνίκη, θρυλικού αναβάτη John McGuinness.